Scheldemonden

De Westerschelde is een van de moeilijkst te bevaren rivieren ter wereld.

Over Scheldemonden

Met zijn vele bochten en kronkels is de Westerschelde een van de moeilijkst te bevaren rivieren ter wereld. Hij verbindt de havens van Antwerpen, Vlissingen, Gent en Terneuzen met de Noordzee. De registerloodsen in de regio Scheldemonden zorgen ervoor dat de tienduizenden schepen die jaarlijks deze plaatsen aandoen, vlot en veilig de havens in en uit worden geloodst. Dat doen we onder alle weersomstandigheden, 24 uur per dag, zeven dagen per week.

Loodsgebieden

De registerloodsen van regio Scheldemonden zijn actief in alle havens aan de  Westerschelde en in het Oosterscheldegebied. Van alle schepen naar Antwerpen en Gent loodsen de Nederlandse loodsen 27,5% en de Vlaamse loodsen behandelen de overige 72,5%. In totaal werken er 160 Nederlandse loodsen in het gebied van de Westerschelde. Zij verzorgen ieder jaar de beloodsing van zo’n 21.000 schepen de havens van de Schelde in en uit.

Samenwerking

De nauwe samenwerking tussen de Vlaamse en Nederlandse loodsen begint in de monding van de Westerschelde. De Nederlandse registerloods op de Schelde vaart of op zee en het Kanaal van Gent naar Terneuzen of op zee en de rivier naar Antwerpen. Door de overlapping van bevoegdheden kan de organisatie goed inspelen op piekmomenten. Op de rede van Vlissingen vindt het wisselen van de loods plaats. Hiervoor hebben we de beschikking over twee Vlaamse en één Nederlandse tender. De Nederlandse tender met een maximale snelheid van 28 knopen zorgt samen met de Vlaamse redeboten voor een vlotte en veilige loodswissel. Op zee wordt de loods bemand of afgehaald via het grote loodsvaartuig. De Vlaamse dienst verzorgt dit voor de kruispost Wandelaar en de Nederlandse loodsdienst voor de kruispost Steenbank.

De best mogelijke service

Voor de monding van de Westerschelde ligt op twee plaatsen een loodsstation. Het Vlaamse loodsstation Wandelaar ter hoogte van Oostende en het Nederlandse loodsstation Steenbank op 12 mijl afstand van Westkapelle. Op deze loodsstations worden zeeschepen door permanent beschikbare grote loodsvaartuigen, Swaths en snelle loodsjollen van een loods voorzien tot een golfhoogte van circa 3,5 meter.Vanaf het Schelde Coördinatie Centrum in Vlissingen wordt door een registerloods in zijn rol als Pilot Steenbank en de verkeersdienstmedewerkers van Rijkswaterstaat in nauwe samenwerking de scheepvaart begeleid en aangestuurd om tot een optimale ketenwerking vanaf zee tot de ligplaats te komen.

Een andere mogelijkheid, die bij slechtere weersomstandigheden wordt toegepast, is om bepaalde categorieën van kleinere schepen via loodsen op afstand (LOA) te bedienen. Bij LOA komt de loods niet aan boord van het schip, maar maakt de loods gebruik van de walradar en de VHF. Dit gebeurt ook vanaf het Schelde Coördinatie Centrum in samenspel met de Verkeersdienst. De loods komt vervolgens dichter onder de wal aan boord zodra dit mogelijk is. Voor schepen inkomend vanaf de Steenbank is dit bij Westkapelle en voor schepen inkomend vanaf de Wandelaar gebeurt dit op Vlissingen rede.

In de afgelopen jaren is er veel tijd besteed aan het optimaliseren van de service. Registerloodsen hebben samen met gemotiveerde medewerkers de regio Scheldemonden tot een efficiënte organisatie gemaakt. Een organisatie die continu werkt aan de flexibiliteit van de service voor veilige en vlotte afhandeling van het scheepvaartverkeer.

Materieel

Loodswezen Scheldemonden zet Aquila-klasse tenders, Discovery-klasse tenders, loodsvaartuigen P-klasse, L-klasse tenders en SWATH's in om registerloodsen 24 uur per dag, 7 dagen per week aan boord te zetten en af te halen van inkomende en uitgaande zeeschepen.